V roce 2007 uplynulo šedesát let od poslední cesty F. A. Elstnera a jeho Aera Minor do Afriky stejně jako od první cesty Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. V jediném roce se poprvé a naposledy setkaly předválečné a poválečné symboly automobilového dobrodružství.
Je tu ale ještě jedno velké výročí. Před padesáti lety po dlouhých peripetiích opustil výrobní linky první Trabant. A nejen pro motoristický svět je tak rok 2007 rokem trabantu.
Vozu, jenž jistým krokem nerezavějící legendy zaparkoval mezi matadory malých kultovních aut - německého brouka, britského mini, francouzského Citroenu 2CV a italského Fiatu 500.
Stejně jako oni má v sobě něco víc než jen vzpomínky na první auto. Žádný z nich toho ale nepřipomíná tolik. Zázrak z NDR úplně nepoliticky odkazuje na doby, kdy byl narozdíl od svých motorových soukmenovců ze západu obtížně dosažitelným snem. Trabant se nesnaží nikomu nic říci, ale ať už jste žili na východní, či západní straně železné opony, nenápadně a nenásilně vám připomene dobu, kdy ještě stála berlínské zeď. Mluvit o něm jako o legendě tedy rozhodně není nadnesené.
Současní majitelé trabantů na ně však rozhodně nekoukají jako na symboly vedoucí svět k lepším zítřkům. Takový pocit, pokud se o něm vůbec dá mluvit, leží hluboko pod jejich nadšením pro unikátní auto.
Pro auto, které ve všem splňuje naše požadavky. Je dodnes levné, s malými změnami se vyrábí od roku 1957, respektive 1964, a jeho koncepce je ještě starší. Ač to může znít vzhledem k současné pověsti trabantu jako rouhání, spojuje v sobě progresivní řešení karoserie Tatry 87 Hanzelky a Zikmunda, byť nejde o krásný tvar ale o unikátní materiál s pohonnou jednotkou a rozměry Aera Minor F. A. Elstznera.
Trabant od nás ke svým padesátým narozeninám dostal důkaz, že je vozítkem, které vydrží minimálně totéž, co elektronikou nacpaná SUV současnosti, pro níž je dobrodružstvím cesta do Krkonoš.
Trabant 601 vs. Aero Minor
Trabant je dnes považován za zpátečnický automobil, který nebyl nikdy moderní. Není to pravda, stejně jako není pravda, že by se jej nepokoušeli v továrně modernizovat. Strana a vláda však neměly zájem. Vůz byl ve své době v segmentu malých vozů plně konkurenceschopný i na západ od železné opony. Čekat však totéž v roce 1990, kdy sjel z výrobní linky poslední, by byla bláhovost. Pro nás je ale nejzajímavější, že přesně vystihuje poválečnou koncepci malého vozu. Stejně jako Aero Minor. Stačí porovnat jejich parametry.
Motor Zdvihový objem Výkon Chlazení Mazání Objem nádrže Doprava paliva Převodovka Karoserie Nápravy Pérování Brzdy Váha vozu Užitečné zatížení Celková šířka Celková délka Spotřeba paliva Maximální rychlost |
Aero Minor dvoudobý dvouválec umístěný vpředu, před nápravou 615,75 cm3 20 k kapalinové směs olej-benzín 1:25 25 l samospádem 4+1, řazení pákou v palubní desce samonosná, celokovová. nezávisle zavěšené příčnými listovými pery hydraulické, bubnové 710 kg 320 kg 1420 mm 4040 mm 8 l/100 km 100 km/hod |
Trabant 601 dvoudobý dvouválec umístěný vpředu, před nápravou 594,5 cm3 26 k vzduchové směs olej-benzín 1:50 26 l samospádem 4+1, řazení pákou v palubní desce samonosná s duroplastovými díly nezávisle zavěšené příčnými listovými pery hydraulické, bubnové 650 kg 390 kg 1510 mm 3560 mm (u verze Kombi) 7 l/100 km 100 km/hod |