Trans National Trabant Tour 2007



V roce 2007 uplynulo šedesát let od poslední cesty F. A. Elstnera a jeho Aera Minor do Afriky stejně jako od první cesty Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. V jediném roce se poprvé a naposledy setkaly předválečné a poválečné symboly automobilového dobrodružství.

Je tu ale ještě jedno velké výročí. Před padesáti lety po dlouhých peripetiích opustil výrobní linky první Trabant. A nejen pro motoristický svět je tak rok 2007 rokem trabantu.

Vozu, jenž jistým krokem nerezavějící legendy zaparkoval mezi matadory malých kultovních aut - německého brouka, britského mini, francouzského Citroenu 2CV a italského Fiatu 500.

Stejně jako oni má v sobě něco víc než jen vzpomínky na první auto. Žádný z nich toho ale nepřipomíná tolik. Zázrak z NDR úplně nepoliticky odkazuje na doby, kdy byl narozdíl od svých motorových soukmenovců ze západu obtížně dosažitelným snem. Trabant se nesnaží nikomu nic říci, ale ať už jste žili na východní, či západní straně železné opony, nenápadně a nenásilně vám připomene dobu, kdy ještě stála berlínské zeď. Mluvit o něm jako o legendě tedy rozhodně není nadnesené.

Současní majitelé trabantů na ně však rozhodně nekoukají jako na symboly vedoucí svět k lepším zítřkům. Takový pocit, pokud se o něm vůbec dá mluvit, leží hluboko pod jejich nadšením pro unikátní auto.

Pro auto, které ve všem splňuje naše požadavky. Je dodnes levné, s malými změnami se vyrábí od roku 1957, respektive 1964, a jeho koncepce je ještě starší. Ač to může znít vzhledem k současné pověsti trabantu jako rouhání, spojuje v sobě progresivní řešení karoserie Tatry 87 Hanzelky a Zikmunda, byť nejde o krásný tvar ale o unikátní materiál s pohonnou jednotkou a rozměry Aera Minor F. A. Elstznera.

Trabant od nás ke svým padesátým narozeninám dostal důkaz, že je vozítkem, které vydrží minimálně totéž, co elektronikou nacpaná SUV současnosti, pro níž je dobrodružstvím cesta do Krkonoš.

Trabant 601 vs. Aero Minor

Trabant je dnes považován za zpátečnický automobil, který nebyl nikdy moderní. Není to pravda, stejně jako není pravda, že by se jej nepokoušeli v továrně modernizovat. Strana a vláda však neměly zájem. Vůz byl ve své době v segmentu malých vozů plně konkurenceschopný i na západ od železné opony. Čekat však totéž v roce 1990, kdy sjel z výrobní linky poslední, by byla bláhovost. Pro nás je ale nejzajímavější, že přesně vystihuje poválečnou koncepci malého vozu. Stejně jako Aero Minor. Stačí porovnat jejich parametry.





Motor


Zdvihový objem

Výkon

Chlazení

Mazání

Objem nádrže

Doprava paliva

Převodovka


Karoserie


Nápravy

Pérování

Brzdy

Váha vozu

Užitečné zatížení

Celková šířka

Celková délka

Spotřeba paliva

Maximální rychlost

Aero Minor

dvoudobý dvouválec umístěný vpředu, před nápravou

615,75 cm3

20 k

kapalinové

směs olej-benzín 1:25

25 l

samospádem

4+1, řazení pákou v palubní desce

samonosná, celokovová.


nezávisle zavěšené

příčnými listovými pery

hydraulické, bubnové

710 kg

320 kg

1420 mm

4040 mm

8 l/100 km

100 km/hod

Trabant 601

dvoudobý dvouválec umístěný vpředu, před nápravou

594,5 cm3

26 k

vzduchové

směs olej-benzín 1:50

26 l

samospádem

4+1, řazení pákou v palubní desce

samonosná s duroplastovými díly

nezávisle zavěšené

příčnými listovými pery

hydraulické, bubnové

650 kg

390 kg

1510 mm

3560 mm (u verze Kombi)

7 l/100 km

100 km/hod




 
Podporujeme
Výstavba sluneční školy v Indickém Himaláji

Výstavba sluneční školy v Indickém Himaláji.

Konvenční názory jsou zkázou naší duše

9.-11. listopad / Praha
Festival propojí umění, hudbu a mystiku střední Asie a nabídne široké i odborné veřejnosti nevšední a zajímavý multikulturní zážitek.